Saab 17

Selle lennuki juured ulatuvad 1930datesse, kui Rotsi firma ASJA (AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, mis võiks kõlada umbes nagu Rootsi Raudtee Töökoja Lennukitööstuse osakond) alustas oma projekti L10. Kui ASJA aga SAABiga 1937 aastal liitus, sai selle projekti nimeks Saab 17. Tänu litsensiga valmistatud lennukile Northrop 8-A 1 (B 5) oli rootslastel kogemusi moodsate monoplaanide ehitamisel. Saab 17 sai aga Saabi esimeseks täiesti oma disainiks, kuigi ka selle lennuki loomise algfaasis olid ameeriklased abiks oma inseneridega.

Saab 17 oli algselt planeeritud luurelennukina, kuid üsna pea kavandati talle juurde ka pikeeriva pommitaja roll. Selleks rolliks tugevdatud tiibades ei jätkunud aga ruumi telikutele ja nii sündiski selle lennuki üks omapärane lahendus. Nimelt tõmmatakse põhitelikud tiibade pinnale ja nende peale käivaid katteid saab kasutuada ka pikeerimisel piduritena.
Lisaks luure ja pommituslennuki ülesanetele, kasuati neid lennukeid ka sihtmärkide vedajatena. Neli põhi tüüpi lennukid erinesid põhiliselt vaid mootorite poolest. Variantidena olid ka vesilennuk ja võimalus kasutada telikutel suuski.

Lennuki juurutamise ja valmimise faasis esines probleeme ja viivitusi, seega anti esimene lennuk üle detsembris 1941. Viimane Saab 17 valmis 1944 aastal ja kokku toodeti 322 lennukit.
Üldiselt oli tegu tugeva kontrutsooni ja vastupidava lennukiga. Ka jõudlus ja lennuomadused olid head. Mõningat probleemi valmistas lennuki kalduvus maandumisel kapoteeruda.

Sõjajärgsel aja jäi nende lennukite karjäär tänu reaktiivide võidukäigule lühemaks. Rotsi enda õhujõududele lisaks kasutasid neid lennukeid erineval määral ka Taani, Soome ja Austria Õhujõud. Kõige kauem kasutas neid lennukeid aga Etioopia Õhujõud, kus 1947 aastal soetatud 46 lennukit olid kasutuses kuni 1968 aastani.

Mõned andmed ka:

Meeskond: kaks
Pikkus: 9.80 m
Siruulatus: 13.70 m
Kõrgus: 4.00 m
Tühikaal: 2,600 kg
Täiskaal: 3,970 kg
Maks. kiirus: 435km/h

Relvastus:

Kaks 8 mm ksp m/22F kuulipildujat, fikseeritud ette
Üks 8 mm ksp m/22R kuulipilduja liikuvalt sabas
500 kg pomme

Mudel:

Mudeli tootjaks Marivox ja valmistud see Poolas. Tuleb kohe öelda, et kuigi see firma teeb vähe mudelid on see asi küll hästi tehtud. Eeskujulikult detailne, läheb väga hästi kokku ja on selle juures ka täpselt tehtud.

Esimesed pildid tulevad kabiini sisu tegemisest. Head asja saab alati paremaks teha ja kuna aknapinda justkui on, siis ehk jääb midagi näha ka. Hetkel valged jupid on siis minu väike lisa:

 


Mootor on karbist võetuna siiski suht õnnetu. Abiks tuli Quickboosti epomootor, mis võetud C-47 jaoks tehtud komplektist. See lihvimistolmune hall on siis see, mis paika läheb muidugist:

Üks hetk sisu tegemiset veel.. väike karbi sisu järgi aitamine jätkub:

Sarikapidu võiks öelda selle hetke kohta kui tiivad külge saab.. leenuk ärkab:


Tahapoole hakkab ka tükke külge saama:

Siin veelkord mootor. Silindrite kõrval paistab paar väikest auku..sinna tuleb tõukurvarda torusi lõikama hakata:

Ja veidi külgvaate aimu.. veits japsi meenutab:)


Ja edasi tuleb väike hüpe ka hopsti ongi valmis. Kokkuvõttes oli päris ladus ehitamine ja kui poleks ise juurde teinud veidi sisu jm elemente, oleks päris kiirelt valmis ka saanud. Niisiis Rootsi lennuk Etioopia värvides.. vägagi sobiv terakene näitamaks erinevaid värve ja lennukeid, seega sobib minu ideega mudeli riiulist.:



Veebruar 2010

 


© 2003-2023 kalle at emmk.ee