Blohm & Voss BV-142

 

Mõni lennuk on ilus. Ilu on teadagi vaataja silmades, aga kui juba
mitmed samamoodi on mõelnud, siis kujunevadki välja üldsuse arvamused ja lõpuks legendid. Mõni lennuk on omapärane, huvitav ja ilus ka.
Minuarust on järgmise loo lennukis kõike seda, kuigi seda lennukit
teavad ehk vähesed.

Blohm & Voss BV142 pidi olema esimene tsiviilotstarbeline pikamaa
postilennuk, kavandatud Lufthansa kasutusse. Selle alatiivaline ja kahe
vertikaalse stabilisaatoriga põhilahendus võeti vesilennukilt BV 139.
BV142 esmalend toimus 11 juulil 1938. Valmis neli prototüüpi (V1-V4)
kuid peagi alanud sõda pani ka selle projekti seisma. Peagi peale sõja
algust tunti siiski huvi teha valminud neli prototüüpi ümber luure,
transpordi ja ehk isegi pommituslennukiteks. Ümberehituse käigus said
kõik lennukid pikendatud ninaosa, ülemise ja alumise laskuri pesa, kuhu
paigutati kokku 5-7 7.92 mm MG 15 kuulipildujat.

BV142-l oli algusest peale probleemiks liiga väike kandevõimega. Nii
jäi selle lennuki jõudlus loodetust väikemaks ja peale mõningat
kasutust transpordi ja eriüksue lennukina, tõmmati need peale 1942
aastat relvastusest tagasi. Üheks viimaseks ülesandeks kavanadi
väidetavalt ka juhitava torpeedo Blohm & Voss GT 1200C kandmist, aga
sllest plaanis siiski loobuti.
Peale relvastusest maha võtmist väidetavalt kõik neli lennukit lammutati
Ehk oleks selle lennuki saatus olnud teine ja jätkatud arendustööd, aga ilmselt mängis siin rolli Fw-200 Condori piisavalt õnnestunud esinemine samades rollides.

Siin siis väike tabel andmetega.. aga lisaks sellele on päises olev pilt minu hinnangul üks ilusamaid vaateid lennukitest üldse:)


 

Pikkus: 19,7 m
Tiibade siruulatus: 29,5m
Tühikaal: 6390kg
Stardikaal: 16700kg
Meeskond: 4-5
Mootor 4x BMW132H a 735kw

Maks. kiirus 400km/h
Kruiisikiirus: 350 km/h
Lennukaugus: 4400km
Lennulagi: 6800m

 

Niisiis pole sellel lennukil ette näidata kuulsust ja lahinguid, aga omamoodi ilus ja omapärane on see kindlasti Lisaks ei ole saksa neljamootorilisi just palju.. ja sellega on asi otustatud:)

 

Mudel:

Kes täna tahab BV 142 valmis teha, saab valida Mach2 short run resti ja Airmodeli vacu vahel... pole just julgustav! Esimene variant on kallis ja töömahukas, teine variant odav ja väga töömahukas. Minu kogus leidub ka BV139 ja see on Mach2, siis 142ga otsustasin veel raskemat teed minna. Airmodeli valikus leidub erinevat tüüpi vacusi ja 142 on üks kõige piinarikkam variant kui rääkida mis tuleb ise ja ümber teha.

Siin siis ülevaade, mis on karbis:

 

Siinkohal tasuks ära mainida, mida seal ei ole. Niisiis täielikult puuduvad: kogu kabiini jm sisu, mootorid, telikud, propid jm pisem kraam. St ka tootja eeldab, et ehitaja leiab ja leiutab kõik selle ise juurde.
Aga asun siis asja kallale. Siin on näha detailide vabastamine ja mõõtu lihvimine:



 

Edasi tiivad... kuna materjal on õhuke, siis peale lihvi tiiba kokku proovides tündub see nii habras, et ilma tugevdusteta valjub lausa kokku. Siin siis näha tugevdused, mis tegin:

Edasi läksin veidi hoogu.. Silikon on minumeelst üks inimkonna parimaid leiutisi ja on lausa uskumatult palju asju, mida selle asjaga korda saab saata. Peale kuivamist pidi see andama tiibadele lisatugevust ja andiski. Siin tiib hetk enne kokku panemist:

 

Aga millegipärast tahtsin ma asja väga tugevaks saada. Tiivad saidki nii tugevad ja jäigad, justkui oleks need täis epost valatud. Aga üsna pea sai mulle selgeks ka probleem sellega seoses... Minu uued tiivad kaaluvad lihtsalt nii palju, et nüüd vajab kere lisa tugevdusi (siis lisa lisa..ilma poleks ka kergemate tiibadega pääsenud:) Noh, järgmine kord panen siis vähem:)
Siin näha osad kere sisesed tugevdused:

 

Auku läheb tavalise puust rootsu asemel teras varras, et rasked tiivad omavahel kadma panna:) Kõik toimis nagu plaanitud ja tiibade liigne raskus sai ära jaotatud. Peale tiibade kinnitamist ja kere kokku panekut, selgus aga üks oluline tõisiasi. Nimelt on tootja olulise vea teinud tiiva nurgaga. Hea, et õpetuses on 1/72 joonis olemas, sellega võrdluses oli tiiva otsas olev viga mõõtkavaga korrutdes juba üle meetri:) Egs midagi.. olukorra pääsrmiseks tuli teha operatsioon, mille käigus saagisin tiibadesse lõhed ja paigaldasin kiilud, kuniks nurk paika sai:

 

Ja siit veel mõned vaated:

 

 

Nagu varem öeldud, puuduvad nö karbis päris mitmed asjad. Esimesena tuli nullist tegema hakata kabiini sisu. Kuna mingit pildimaterjali ega jooniseid ma ei leidnud, siis tuli usaldada õpetuses toodud visandit. Siin siis töö pooleli:

 

 

Edasi tuli väga palju vaeva näha klaaside sobitamise ja mõõtu lihvimisega ja veel väga mitmete asjadega...ja muidugi pahtel, pahtel. Pärast mitmeid õhtuid erinevaid tegevusi ja täna õhtul näeb minu voss välja sedasi:

 

 

Lausa uskumatu kui palju võtavad aega väiksed tööd. Olen olnud pikalt selles faasis kus vaja igasugu puudu olevad asju ise teha. Seega võib üldpildis jääda jällegi mulje, et suurt miskit pole erinevust eelmiste piltidega, aga tegelikult on tööd olnud kõvasti.

Siit paar üldplaani:

 

 

Nüüd on põhilised tegevused on käinud mootorite ja katete valamisega (tänud Urmasele vormide eest), telikute jm puuduva tegemisega. Lisandunud on ka kere detaile ja kulutatud päris mitma otse karbist mudeli tegemise jagu aega lihvimisele ja pahteldamisele.

Siit mõned pildid veel:

 

 

Ja paistab lõpusirge. Üle kolme kuu siis võttis mul igasugu muude tegemiste ja uneaja kõrvalt aega. Aga arveatades sellega, millest tuli alustada, siis tegelikult on selline päris huvitav etapp ja ise päris rahul. Kuna kindlasti pole see mu viimane vacu, siis siit saadud kogemused ilmselt kuluvad marjaks ära. Tegelikult polnud see töö mul üldse järjekorras plaanis, aga kuna millalgi sai see lehest lahti lõigatud ja seejuures valesti, siis tekkis huvi kas sellest veel asja saab. No midagi ikka sai ja järmise tegemisel jälle mida silmas pidada.
Mõnigi etapp on jäänud pildistamata, aga siin siis see mille kohta ütleks, et justkui valmis:

 

Lõpetuseks olgu öeldud, et oli üks vägagi hea ehitamine, kuigi kole pikaks venis. Oli hetki kus tõega tundus, et sellest ei saa ikka mitte mingit lennukit, aga täna tundub, et läheb vist siiski riiulisse. Ja võin salamisi loota, et teist mudelit sellest lennukist meie kodumaal ei leidu;) Suures netiski leidub vaid mõni üksik selline.

Juuni 2008

 


© 2003-2023 kalle at emmk.ee