Potez 25

 

 

Potez 25 oli Prantsusamaal valmistatud kahekohaline ja ühemootoriline biplaan. Tõeline mitmeotsatrbeline lennuk, mida kasutati hävitaja, kerge pommitaja ja ka luurelennukina. Tsiviilis leidis kasutamist postilennukina, samuti kasutati seda üsna tihti ja edukalt ka lennu võistlustel. Tegu oli väga hea lennukiga ja kõik selle saavutused ja omadused viisid selleni, et lennukit toodeti oma aja kohta väga suurtes kogustes. Kõikide variantide koguarv ulatus 4000ni ja militaarotstarvetel kasutati seda lennukit üle 20 riigi õhujõududes. Toodetud lennukitst u. 2500 valmis Prantsusamaal. Lisaks valmistati seda lennukit litsensi alusel mitmets maades.

Eesti lennuvägi soetas esimesed neli Potezi 1926 aastal ja vel viis kaks aastat hiljem.
Igati huvitav on ka see, et 1937 aastal suudeti siis juba vananema kippuvad öennukid maha müüa Hispaania valitsusele.

Potez 25 "Jupiter" andmed

Meeskond: 2
Pikkus: 9,2 m
Tiibade siruulatus 14,14 m
Kõrgus: 3,59 m
Tühimass: 1490 kg
Täismass: 2558 kg
Mootor: 420hp Gnome-Rhone 9AC Jupiter radial
Maks. kiirus 214km/h
Lennukaugus 600 km


Mudel:

Tootjaks poolakate HitKit ja ikka mõõtkavas 1/72. Siinkohal tänud veelkord Parovozile, kes mudeli kunagi mulle annetas. Loodan, et see õigustas end:)
Tegu üsna huvitava short runiga. st restidega tööd üsna palju, samas kaasas üsna ilus valgemetallist mootor ja ets ka igati korralik. Järgnevaks siis väike seeria, mis oli karbis.

Resti piltidelt vaatab vastu üsna tavaline väikeseeria sh. runi iseloom.. ei midagi üllatavat:


 

Ehituse käigus selgus veidi üllatusi ka. Päris kiiduväärt lahendus oli teha sisemise struktuuri jäljendamiseks puur..mõjub päris hästi:

 

Aga hiljem selgus mure, et puur ei tahtnud kere sisse ära mahtuda.. tuli ringi teha:


 

Üldiselt sattus selle lennuki tegemine raskele ajale. Kolimine jm, seega polnud mul kohta kus teha ka ja üldse oli suht segadus majas. Siiski köögilaua nurgal üritasin siis, kui kõik magasid niipalju nõkitseda, et Suure Auhinna ajaks valmis jõuda. Paraku tegid segavad faktorid oma töö ja valmis ma seda ei jõudnudki.
See tekitas teadagi väikset tuska ja otsutasin selle lennukiga pausi teha. Aga ikka on nii, et kui miski asi töö tsoonis seisab, võib jutuda õnnetusi. Nii ka läks ja päris mitu vigastust tuli ette:

 

Lõpuks tuli asi siiski töösse võtta, et vältida lisa jamasi ja ikka järgmise aasta konkursi ajaks midagi valmis saaks. Taspisi tuli hakata vana seisu taastama kõigepealt:


 

Ja vaikselt edasi:

 

Värvitooniga oli veidi mõistatamist, sest erinevate allikate andmed läksid tooni osas rajult lahku.Lõpuks tegin sellise, nagu tootja soovitas (kuigi värvikoode polnud antud) ja niikaua kui pole näinud säilinud ja õigete värvidega fotot antud lennukist, mis näitaks vastupidist, olen selle värviga rahul;)

Vahepeal tekkis piltidesse taas auk ja järgmiseks on vaid valmis asja pildid:


 

Selline siis sai. Ise olen üle keskmise rahul. Päris töömahukas kohati, aga poolakatele siiski kiitus ehitatava mudeli eest ja peale short runile omase lisatöö oli siiski suht korralik asi. No ja klaasist auhind õnnestus siis seekord ära võtta, niisiis mis siin muud. Paraja biplaani puhangu tekitas see mulle tükiks ajaks ja lisa on plaanis.

Juuni 2010, viimased pildid veebruar 2024

 

 


© 2003-2023 kalle at emmk.ee