Consolidated PBY - 5 Catalina

 

Kui mõnigi viimane mudel on mul olnud suht tundmatutest lennukitest, siis seekord vägagi vastupidi, lubage esitleda üht tuntumat anfiiblennukit PBY Catalina.
Kõigepealt mida tähendavad tähed Catalina ees:
P = Patrol
B = Bomber
Y = Consolidated Aircraft Corp.
Siit tuleb ka välja, mille jaoks see lennuk algselt planeeriti, kuigi hiljem täitis ta veel teisigi rolle, päästis merehädalisi jne. Ja sai sellest lennukist siis üks kuulsamaid ja samas kõige arvukamalt ehitatud lennupaate lennunduse ajaloos ja pealegi nägi see linnuke vaeva läbi kogu suure sõja. Samuti pani mind hämmastama kui palju neid lennukeid üle maailma täna (mõnedki neist erakätes) säilinud on. Kindlasti rassib veel mõnigi tööd teha vesipommitajana tuld kustutades.
Välja arendatud oma eelkäijast Y-1/P2Y, tegi Cat. esmalennu juba märtsis 1935. Lennuki areng jätkus läbi mitmete eri tüüpide (PBY2-PBY4), mis kõik olid puhtatõulised lendpaadid, mis maandusid ainult vette ja millele pandi rattad eraldi alla, et lennuk saaks veest väja sõita. Minu mudel kujutab PBY-5A mudelit, mis oli aga juba nö anfiib, millel lennu ajaks sisse tõmmatavad rattad,uuendus mis võimaldas maanduda nii maismaale, kui vette. Selline uuendus tõstis muidugi märgatavalt lennuki mitmekülgsust, samas langetas süsteemide lisaraskus kiirust, kandevõimet ja lennukõrgust.
Catalinad pidasid edukat sõda nii peal, kui alveelaevade vastu ja seda nii Atlandil, India ja Vaikse Ookeani kohal ja ka mujal. Lisks moodustati ka spetsiaalseid üksuseid, millede lennukid kandsid spetsiaalset varustust öösel ründamiseks. Ja just selle sama vägagi kõlava nimega Black Cat üksuse lennukist on ka minu mudel.

Mudel:

Mudel siis nagu ikka mõõdus 1/72 ja tootjaks seekord Academy. Pärast vacu ja short runiga rassimist, pidi sellest saama selline rõõmus quick build mudel, sest nii andis karbi sisu loota. Ja kuigi kokku läheb see mudel igati eeskujulikult, võtsid igasugu nikeradmiste palju lisaaega ja lisaks muudele aeglustavatele teguritele, võttis mudeli valmimine ikkagi aega üle kolme kuu. Seekord tegin teema peale mudeli valmimist ja seega see eriti järge siin ei saa, seega kohe mõned pildid ka.

Päris algusest unustasin kahjuks pilte teha ja seega siinkohal teema, millega päris palju aega kulutasin. Selleks siis laskuri kupplite ehitus, mis karbis liiga lihtsaks olid tehtud. Eesmärgiks siis ühtleselt kinnisena valatud mullid veidi elavamaks teha.
Siin siis näha algne variant ja osa eesmärgist:

 

Veidi tooni andmiseks nikerdasin etsi materjalist raamid üle, siin näha vana ja pooleli uus:

 


Enne seda tuli aga kuplid lahtiseks teha..siin käib aukude puurimine 0,4mm

 

Siin siis nähe sisu ka veidi ja raame veidi veel, koos võrdluses vanaga:

 

Lisaks tuli tahtmine veel mõningaid asju juurde nikeradad..siin nt teliku täiendused. 1/72 mõõdus pole need asjad teab mis suured.

 


Välja vahetatud, täiendatud sai veel paljugi..mootorid, kapotid, kabiini sisu jm.

Lõpuks oli käes nö kruntimise aeg:


 

Ja jättes vahele väga palju pisemaid nikerdusi ja ehitamist, siinkohal siis asi kappi läinud kujul:


 

Nagu ikka läks ühtteist ikka pekki ka ja igasugu vajalikke kogemusi tiksus juurde. Samas teeb mind veidi murelikuks, et ka sellise kiirelt kokku mineva asja suutsin enda jaoks nikerdamiseks teha.. nii jõuab enne pensoni põli kätte, kui oma karbi kogu valmis ehitamisega poole peale jõuan:/ Igatahes oli taas lõbu laialt ja egas muud kui järmise korrani.

Jaanuar 2009

 


© 2003-2023 kalle at emmk.ee